Változatosság

Értékelés:
(0 szavazat)

A latinok szerint varietas delectat, azaz a változatosság gyönyörködtet. A változatosság azonban nem csak gyönyörködtet, de sokat segít abban, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot jutassunk szervezetünkbe. Spanyol kutatók tanulmánya szerint akár kétszer annyi folyadékot is fogyaszt az a sportoló, aki nem csak vizet, de többféle frissítőt iszik sportolás közben. Egy, az Egyesült Királyságban a közelmúltban megjelent tanulmányából kiderült, hogy azok a felnőttek, akik egy teszt során a felkínált italok közül háromnál többet fogyasztottak naponta, nagyobb valószínűséggel érték el a megfelelő hidratációs szintet, mint azok, akik kevesebb félét fogyasztottak. Hajlamosak vagyunk tehát többet inni, ha a víz mellett különböző ízű italokból is választhatunk. Ugyanezért nem javasolt például az üdítőket teljesen száműzni mindennapjainkból, mert így csökkenhet folyadékbevitelünk.

Sok ember semleges ízű vízzel szereti oltani szomjúságát, de sokan a gyümölcsleveket, teákat, üdítőitalokat kedvelik, ezeknek a termékeknek a kellemes íze miatt.  Ez utóbbi italoknak több, mint 80 %-a víz, ezért ezek is kiváló vízforrások.

 

Ital típusok

Víztartalmuk

Víz, tea, üdítőitalok, sportitalok, limonádé

90 – 100 % között

Tej, gyümölcslevek

85 – 90 % között

 

A változatosságnak nagyon fontos szerepe van a megfelelő folyadékellátottságban. Bebizonyosodott, hogy a különböző alapanyagok felhasználásával készült, különböző színű és ízű italok ugyanolyan fontosak, mint a változatos táplálkozás.

Sok oka lehet annak, amiért a változatosság nagyobb mértékű fogyasztáshoz vezet. Az üdítő italoknak a sima vízhez képest kellemes íze lehet az egyik oka annak, amiért az emberek a vízfogyasztást különböző italok fogyasztásával egészítik ki.

A különféle italoknak a folyadékbevitel biztosításában betöltött szerepét olyan nemzetközi szervezetek ismerték fel, mint a Nemzetközi Élettudományi Intézet (ILSI) és az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA).

A szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, nektárok, gyümölcsitalok, teaitalok, energiaitalok, szörpök, stb. – közismert néven üdítőitalok – fogyasztása természetes velejárója a XXI. század embere táplálkozási-italfogyasztási szokásainak. Magas élvezeti értékük miatt felesleges lenne lemondani fogyasztásukról, nyugodtan lehet akár napi gyakorisággal is 1-2 pohár üdítőitalt meginni. Az üdítőitalokra ugyanaz az alapigazság vonatkozik, mint az egész táplálkozástanra: minden túlzás egészségtelen, de mértékkel fogyasztva számtalan kedvező hatásuk van.

A folyadékbevitelben a változatosság nem csak az optimális hidratáció-, hanem a tápanyagszükségletünk biztosítása szempontjából is fontos.

1.      Az édesített italok több – kevesebb cukrot tartalmaznak. A cukor – mértékkel fogyasztva – nem csak, hogy nem káros, de egyenesen szükséges az emberi szervezet számára. A cukor sok felépítő, energiatermelő folyamat kiinduló anyaga, energiaforrás, fontos tápanyag.

2.      Sok ital tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidánsokat, fogyasztásukkal biztosítjuk szervezetünk számára a szükséges napi bevitel egy részét.

3.      Az italokban lévő szerves és szervetlen savak, mint a citromsav, borkősav, almasav, fumásav, borostyánkősav, illetve a foszforsav, amelyek kellemes üdítő hatást adnak az italnak, hasznos tápanyagok.

4.      A rostos üdítők, gyümölcslevek rosttartalma hozzájárul a szervezet számára szükséges rostbevitel biztosításához

5.      A gyümölcslevek fogyasztásával az ajánlott napi gyümölcs és zöldség mennyiség egy részét biztosíthatjuk.

6.      A koffein tartalmú italok, mint a kávé, tea fáradtság esetén hasznosak.

7.      A sportitalok kis mennyiségben tartalmaznak cukrot és elektrolitokat, melyek segítenek visszaállítani a fizikai terhelés miatt felborult víz-, ásványi anyag- és energiaháztartás egyensúlyát.

8.      A változatos folyadékfogyasztásról akkor sem kell lemondanunk, ha nem mozgunk rendszeresen, vagy épp fogyókúrázunk. Ilyenkor az ásványvíz vagy natúr tea mellett a csökkentett energiatartalmú és a kalóriamentes, édesítőszerrel készült italok, teák is színesíthetik a folyadékbevitelt.

9.      Az energiamentes, édesítőszerrel készült light üdítőket a diabétesszel élők is bátran beépíthetik az étrendjükbe.

10.        Alkalomtól is függ, hogy milyen italokat fogyasszunk: más-más alkalomhoz eltérő italok illenek. Természetes viselkedés, hogy mondjuk egy vendéglátó-ipari helyen, vagy fiatalok szórakozóhelyen megisznak egy-egy üdítőitalt, de az is, ha otthon kivesznek a hűtőszekrényből, és elfogyasztanak egy-egy dobozos üdítőt. Akár jogos igényként is felfogható, hogy egy-egy fárasztó nap után, 6-7-8 órás iskolai elfoglaltságot követően, sportfoglalkozás után, vagy akár kirándulás, séta, túrázás során szívesen elfogyasztunk egy pohár vagy egy doboz üdítő italt.

11.        Nem kell félni attól, hogy a mértékletes üdítőital fogyasztás elhízást okoz. Magyarországon a felnőttek energia bevitelének 1,5 – 2 %-a származik üdítőitalokból. Ezen kívül sokféle energiamentes és alacsony energiatartalmú ital is van forgalomban.

Néhány tanács a változatos folyadékbevitel biztosítására:

1.      Gyakran olyankor is éhséget érzünk, amikor valójában szomjasak vagyunk. Ha megéhezünk, előbb igyunk meg egy pohár vizet, teát vagy gyümölcslevet, hátha ennyi is elég lesz az éhségérzet csillapítására.

2.      Nem fogunk attól fogyni, hogy kevesebbet iszunk. Épp ellenkezőleg, a folyadékbevitel csökkentése nem fogyáshoz, hanem testünk egyensúlyi állapotának felborulásához és kiszáradáshoz vezet.

3.      A hidratáció segít testünknek a felesleges anyagok kiürítésében, ezért, ha nem iszunk eleget, az gyakran kellemetlen tüneteket, pl. székrekedést okoz.

4.      A sportolás – a test hűtését szolgáló verejtékezés miatt – jelentős folyadékvesztéssel is jár, amit mindenképp pótolni kell, különben felborul a folyadékháztartásunk. Ha testedzés közben sem feledkezünk el az ivásról, még teljesítményünket is fokozhatjuk.

5.      Akkor állítjuk össze ideálisan egy gyerek folyadékbevitelét, ha 6-8 pohár víz mellett adunk egy pohár tejes italt, gyümölcslevet vagy üdítőt is.

6.      A változatosság a gyerekeknél is megkönnyíti, hogy kedvet kapjanak egy pohár frissítőhöz és így egész nap eleget igyanak.

7.      Betegség, sebgyógyulás, láz, hányás és hasmenés esetén megnövekszik a folyadékvesztés, ezt mindenképp pótolni kell. Lábadozás alatt a víz, teák, szűrt levesek, higított gyümölcslé és a limonádé jelentenek ideális megoldást.

8.      Sok ízletes gyümölccsel és zöldséggel is pótolhatjuk a folyadékot: a dinnyének, az uborkának, a paradicsomnak, a kivinek, a mandarinnak és a narancsnak például kiemelkedően magas a víztartalma.

Egy biztos; szinte minden alkoholmentes ital hozzájárul a megfelelő hidratációhoz, legyen az cukor tartalmú vagy diétás, szénsavas vagy szénsavmentes üdítő, tea, kávé, tej, vagy gyümölcsital.

Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége