Az alkoholmentes italok piacán – az elmúlt évek mintegy 30 százalékos visszaesése után – végre lassú növekedés indult meg 2014-ben amely 2015-ben folytatódott. A trendforduló okát szövetségünk a fogyasztásnak a korábbi évekre való visszarendeződésében látja.

 

Az alkoholmentes italok (szénsavas üdítőtalok, gyümölcslevek, ízesített vizek, jeges teák, energia- és sportitalok, szörpök) összesített forgalma Magyarországon 2007. és 2013. között 27 százalékkal csökkent, 2014-ben azonban 4,2 százalékkal, 2015-ben 10,9 százalékkal növekedett. Az alkoholmentes italok hazai fogyasztása így is csaknem 15 %-al marad el az európai átlagtól.

 

A szénsavas üdítőitalok piaca, amely az utóbbi évtizedben 31 százalékkal csökkent, 2014-ben 5,1, 2015-ben 7,8 százalékkal nőtt.

 

A gyümölcslevek fogyasztása (amelyekből a 2007-es csúcs évhez képest 35 százalékkal fogyott kevesebb a boltokban 2013-ban) 2014 és 2015. évben szintén nőtt, de nem egyforma mértékben. A szegmensen belül a 100 %-os gyümölcslevek (juice-k) és a gyümölcsnektárok növekedése elérte a 10 százalékot, a gyümölcsitalok piacának növekedése 12 százalék volt.

 

Alkoholmentes italok fogyasztása (liter/fő/év)
2007. év 2013. év Változás (%) 2014. év Változás (%) 2015. év Változás (%)
113,6 82,7 -27 86,2 +4,2 95,6 +10,9

 

 

Szénsavas üdítőitalok (liter/fő/év)
2003. év 2013. év Változás (%) 2014. év Változás (%) 2015. év Változás (%)
70  48,3 -31 50,8 +5,1 54,8 +7,8

 

 

Gyümölcslevek fogyasztása (liter/fő/év)
2007. év 2013. év Változás (%) 2014. év Változás (%) 2015. év Változás (%)
30,8 20,2 -35 21,5 +6,1 23,9 +11,2

 

Az üdítőital és gyümölcslé fogyasztás számszerű adatai

Az alkoholmentes italok egy főre jutó fogyasztása (liter/fő/év):

  2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
ásványvíz 39,2 42,4 50 60 60 70 85 105 104 110 110 114 116 116 117 126
szénsavas üdítőitalok 68,6 67,6 68,5 70 65,2 62,1 67 65,9 63,6 56,3 58,3 57 54,6 48,4 50,8 54,8
gyümölcslevek, italok 31,8 30,5 35 40 40,5 40,8 43,4 43,6 42,7 37,7 32,7 33,7 29,4 28,9 30,5 32,9

 

Alkoholmentes italok egy főre eső fogyasztásának százalékos megoszlása

  2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
ásványvíz 28,1% 30,2% 32,6% 35,3% 36,2% 40,5% 43,5% 49,0% 49,7% 54,0% 54,7% 55,7% 58% 60% 59% 59%
szénsavas üdítőitalok 49,1% 48,1% 44,6% 41,2% 39,3% 35,9% 34,3% 30,7% 30,1% 27,6% 29,0% 27,8% 27,3% 25% 25,6% 25,6%
gyümölcslevek, italok 22,8% 21,7% 22,8% 23,5% 24,4% 23,6% 22,2% 20,3% 20,2% 18,4% 16,3% 16,5% 14,7% 15% 15,4% 15,4%

 

A belföldi gyümölcsléfogyasztás alakulása gyümölcslétartalom szerint (liter/fő/év):

  2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
juice(100% gyümölcstartalom) 4,8 4,9 5,3 5,3 4,8 5,0 3,7 3,8 3,7 3,5 3,5 3,8 4,1
nektár 2,2 2,0 1,8 2,1 1,9 2,0 1,3 1,3 0,9 0,7 0,8 0,9 0,9
gyümölcsitalok, teák 33,0 33,6 33,7 36,0 36,9 37,5 31,5 28,9 27,4 24,1 23,4 24,6 26,6

 

Diagramok:

(nagyításukhoz kattintson a képre!)

 

 

Megjegyzések:

  1. Forrás: a Szövetség tagjai által végzett adatszolgáltatás
  2. Az üdítőital és gyümölcslé adatok a saját importot is tartalmazzák
  3. Italok: szénsavmentes üdítő- és gyümölcsitalok, jeges teák, energiaitalok
  4. Az egy főre eső fogyasztást 10 millióval szorozva kapjuk az adott értékhez tartozó teljes termelést literben
  5. Az ásványvíz fogyasztás részletes adatait lásd a www.asvanyvizek.hu honlapon