Az üdítőitalok cukor- és energiatartalma

A hazai üdítőital-gyártók tisztában vannak azzal, hogy felelősséggel tartoznak termékeik minőségért és fogyasztóink egészségéért. Tisztában vannak azzal is, hogy a modern társadalom életmódbeli változásainak, a XXI. század népegészségügyi kihívásainak kezelése összetett, a társadalom minden szereplőjét egyaránt érintő kérdés. Ezért vállalják, hogy az alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma 2020. év végéig 50 százalékkal lesz kisebb a 2010-es értéknél.

Az üdítőitalok összes cukortartalma gyakorlatilag kizárólag hozzáadott cukorból származik.

Magyarországon évek óta csökken az átlagos cukorfogyasztás. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint hazánk a cukorfogyasztás szempontjából nemzetközi szinten is kedvező mutatókkal rendelkezik, fele pl. a spanyol vagy az angliai fogyasztásnak. A teljes energia-bevitel mindössze 7 – 8 %-áért felelős a hazai cukorfogyasztás [WHO ajánlás: 10 %].

Az üdítőkkel bevitt kalória mennyisége:

  • férfiaknál az összes kalória bevitel 1,5 %-a,
  • nőknél az összes kalória bevitel 2 %-a.

Az üdítőitalfogyasztás az Európai Unió különböző országaiban nagyon eltérő. Az UNESDA adatai szerint 2016-ban az EU-ban az átlagos üdítőitalfogyasztás 95 liter/fő volt. Németországban ez az érték 140, Angliában 106, Csehországban 124, Bulgáriában 115, Magyarországon 94 liter/fő volt. Ez azt jelenti, hogy hazánkban az üdítőital fogyasztás európai mértékkel mérve átlagos értékű.

Tudományos tény, hogy az egészséges életmód kialakításában a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett rendkívül fontos szerepet játszik a megfelelő testmozgás. A magyar lakosság ugyanakkor nemzetközi összehasonlításban rendkívül mozgásszegény életmódot folytat. A témában készült uniós és hazai felmérések megállapították, hogy a lakosság több, mint fele semmilyen testmozgást nem végez. Padig a Cambridge-i Egyetem kutatása szerint a testmozgás hiánya az elsődleges oka a szív- és érrendszeri betegségeknek.

Az elmúlt években a hazai üdítőital ágazat számos intézkedést tett a lakosság egészségi állapotának, a népegészségügyi mutatók javításának érdekében, élen jár az innovációban, a termékek energiatartalmának csökkentése terén. Az alkoholmentes italok (szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, jeges teák) átlagos cukor- és így kalóriatartalma évek óta jelentősen csökken.

A gyártók mindezt termékeik receptúrájának átalakításával, új, innovatív termékek bevezetésével, illetve a kis kiszerelésű termékek arányának növelésével valósítják meg (a kis kiszerelésű termékek szélesebb körű elérhetősége lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy ezek választásával jobban kontrollálhassák cukor- és energiabevitelüket), illetve bővítik kínálatukban az alacsony kalóriatartalmú és a kalóriamentes termékek arányát. Marketingtevékenységük révén pedig tudatos folyadékfogyasztásra ösztönzik a fogyasztókat, annak érdekében, hogy egyre többen válasszák az alacsony energiatartalmú vagy kalóriamentes termékeket.

A hazai üdítőital gyártók által az elmúlt években végrehajtott intézkedések eredményeként

  • 2010 és 2017 között a termékek 100 milliliterre vetített átlagos cukor- és kalóriatartalma 40 %-kal csökkent,
  • 2010 és 2017 között a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek aránya az összes termelt mennyiségen belül 23 %-ról 55 %-ra emelkedett.

Vállalják továbbá, hogy 2020 végéig – a 2017 évi bázishoz képest – további 10 %-kal csökkentik termékeik 100 milliliterre eső átlagos cukor- és kalóriatartalmát. Ez egyben azt is jelenti, hogy 2020 végéig összességében felére csökken az alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma a 2010-es értékekhez viszonyítva.