Hazánk legnagyobb üdítőital gyártója, a Coca-Cola HBC Magyarország a közelmúltban 750 millió forintot meghaladó értékű beruházásokat hajtott végre logisztikai folyamatainak fejlesztése céljából. A hazai élelmiszeripari szereplők közül elsőként a vállalat dunaharaszti központi raktárában álltak munkába mesterséges intelligencia által működtetett robotok, amelyek a túraszedés hatékonyságának növelésében és a még pontosabb vevőkiszolgálásban segítik majd a területen dolgozók munkáját. A jövőbemutató technológiai innovációk segítségével a vállalat újabb jelentős lépést tesz afelé, hogy Magyarországon jöhessen létre a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC Csoport legnagyobb közép-európai gyártóbázisa.

A Coca-Cola HBC Magyarország elkötelezett amellett, hogy folyamatos fejlesztésekkel támogassa üzleti tevékenységét az értéklánc minden területén. A vállalat az elmúlt 26 évben több mint 125 milliárd forint értékben hajtott végre beruházásokat az országban: 2 gyártóbázist és 8 logisztikai központot épített fel, amelyekkel közvetlenül vagy közvetett módon teremtett munkahelyet, megélhetést többezer ember számára. A digitalizációt és automatizációt támogató úttörő technológiai megoldások a raktározási folyamatokban is megjelennek lehetővé téve még pontosabb és még gyorsabb vevőkiszolgálást.

A vállalat 2022-ben egy 730 millió forint értékű beruházás keretében mesterséges intelligencia által vezérelt robotokat telepített dunaharaszti központi raktárába. A robot picking névre keresztelt fejlesztés a hazai élelmiszeriparban egyedülálló logisztikai innovációnak számít. A logisztikában érintett túraszedési folyamat egy része mostantól egy munkavállalóktól teljesen elzárt 1000 négyzetméteres területen valósul meg, ahol a gyártósorról érkező termékek összekészítését, raklapokra helyezését és fóliázását három önműködő robotkar, targoncák és a termékek mozgatásáért felelős kisebb járművek, úgynevezett sharkok végzik önállóan gondolkodva.

A technológia a vállalat 20 legnépszerűbb termékét a raktárban elfoglalt helyük alapján hiba nélkül kezeli. A három robotkar óránként 6 raklap összeállítására képes, több mint kétszer olyan gyorsan dolgoznak, mint az emberi munkaerő. A robotok fáradhatatlanságuknak köszönhetően akár 4 rakodómunkás feladataival egyenértékű munkát képesek elvégezni ugyanannyi idő alatt. Míg a technológia hétköznap túraszedési feladatokban segédkezik, addig hétvégente a vállalat legnagyobb vevőpartnerei számára készít össze vegyes raklapokat egy előre meghatározott sorkép alapján. A robotok a dunaharaszti raktárban évente megforduló több mint 700 millió liter késztermék speciális válogatási és csomagolási feladatainak 15 százalékát vállalják át a tervek szerint.

„Büszkék vagyunk rá, hogy elsőként hozhattuk el Magyarországra és a hazai élelmiszeriparba ezt a maga nemében egyedülálló logisztikai innovációt.” – mondta el a beruházást ismertető sajtóeseményen Békefi László, a Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója. Célunk, hogy egy olyan modern gyártóbázist alakítsunk ki Dunaharasztiban, amely megfelel a 21. század technológiai kívánalmainak és meghatározó szereplővé tesz minket a térség országaiban. Az emberi és a robot erőforrások raktári szimbiózisának köszönhetően jelenleg 15%-kal vagyunk képesek növelni a túraszedési hatékonyságunkat, amivel még gyorsabban és még pontosabban reagálhatunk a változó vevőpartneri igényekre.” – tette hozzá a vállalat vezetője.

A frissen bemutatott robot picking technológia bevezetése nem az egyedüli digitalizációt támogató hatékonyságnövelő fejlesztés a vállalat életében. A túraszedésben már 2020 óta alkalmazzák az okosszemüveges túraszedést, amelynek segítségével a Coca-Cola HBC Magyarország raktári munkatársai hangvezérelt utasításoknak megfelelve végzik a vevőpartneri rendelések kiszállításra történő összekészítését. A mesterséges intelligenciát használó technológia javítja a termékek kigyűjtésének minőségét és mérhetővé, fejleszthetővé teszi a munkavégzés hatékonyságát, az adatok elemzésével pedig további rendszerszintű fejlesztések hajthatók végre.

A beruházásnak köszönhetően egyidőben 24 fő képes biztonságosan munkát végezni a túraszedés területén az okosszemüveg használatával. A dunaharaszti központi raktárban jelenleg 38 darab okosszemüveggel dolgoznak, a fejlesztésnek köszönhetően 99,9%-os pontossággal történik a túraszedés és 10%-kal nőtt a rendelés összekészítések hatékonysága. Erre a beruházásra összesen 21 millió forintot költött a vállalat.

Így dolgozik a robot: https://www.youtube.com/watch?v=xFdufwCYq3Q

Coca-Cola HBC Magyarország

A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. a 715 millió fogyasztót kiszolgáló és 29 országot átfogó Coca-Cola HBC AG csoport tagja. A dunaharaszti székhelyű, Magyarországon két palackozó-üzemet működtető vállalat 1.050 dolgozót foglalkoztat, teljes tevékenysége során pedig közel 13.000 embernek biztosít munkát. A Coca-Cola HBC Magyarország eddig 125 milliárd forintot fektetett be hazánkban. A társaság az egyik legjelentősebb magyar élelmiszer-feldolgozó, termékeit 17 országba exportálja. Az üdítőitalok előállításához használt alapanyagok közel kétharmadát belföldi szállítók biztosítják.

Az elmúlt évek folyamatos termékfejlesztésének köszönhetően a Coca-Cola HBC Magyarország ma már több mint 100-féle alkoholmentes italt kínál fogyasztóinak: a szénsavas üdítőitalok (Coca-Cola, Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Cherry, Coca-Cola Lemon, Coca-Cola Zero Lemon és Vanilla, Fanta, Fanta Red Grape, Fanta Lemon-Elderflower, Fanta Zero, Fanta Zero Lemon, Sprite, Sprite Zero, Kinley, Kinley Zero,), a természetes ásványvizek (NaturAqua), az ízesített vizek (NaturAqua Emotion, Aquarius), innovatív vizek (Smartwater), gyümölcslevek, nektárok és gyümölcsitalok (Cappy, Cappy Pulpy, Cappy Ice Fruit, Cappy Kid, Cappy Lemonade), jegesteák (FuzeTea, FuzeTea Zero), sportitalok (Powerade), energiaitalok (Monster, Burn). 2020 májusától a teljeskörű italgyártó vállalat termékportfóliójának része a Rainforest Alliance minősítéssel rendelkező prémium Costa Coffee, valamint kínálata az idei évtől már bővült a Caffè Vergnano márkával is. A társaság prémium szeszes italokat is értékesít, többek között a Rézangyalt, Jack Daniel’s-t, Finlandiát, Bacardit, Martinit, vagy a The Famous Grouse-t.